zondag 20 november 2016

Even in de middeleeuwen

Ik hou van geschiedenis, vooral van de middeleeuwen. Vroeger verslond ik boeken van Thea Beckman. Hasse Simonsdochter was favoriet want dat speelt zich gedeeltelijk af in Zutphen.
Ik droomde hoe het zou zijn om in die tijd te leven.Waarschijnlijk was het hartstikke zwaar, maar ik ben nogal romantisch ingesteld wat dat betreft, dus ik vond het prachtig!

In Zutphen kan je je natuurlijk makkelijk in de middeleeuwen wanen. En ik was vroeger (en nu nog) vooral onder de indruk van het 's Gravenhof. In de 11e eeuw werd daar een palts (paleis) gebouwd dat een tijdelijk verblijf van de Duitse koning was.  Je kan op het 's Gravenhof de contouren van de palts nog zien. In het stedelijk museum is een maquette te zien van de palts.

De Walburgkerk kwam pas later. Ook zo'n imposant gebouw. Vroeger heb ik een aantal keren de toren beklommen, wat gaaf was dat zeg! Die enorme klokken die er in hangen! Wordt tijd dat ik dat nog eens ga doen. De Walburg is regelmatig open voor bezichtiging en je kan op zaterdagavond iets na half 6 mee om klokken te luiden met het klokkenluiders gilde. Lijkt me ook geweldig om een keer zo'n enorme klok te luiden!

In mijn gedachten is het zo dat mensen honderden jaren geleden dezelfde toren zagen als dat ik nu doe. Dat is een geweldige gedachte, maar helaas niet helemaal waar. De kerk is in de loop der eeuwen verbouwd en uitgebreid en de toren is afgebrand in 1948. Daarvan zijn er nog foto's en filmpjes op internet te vinden. Wat een raar gezicht was dat, de Walburg zonder torenspits.

En dan nog iets heel moois,waarvan ik het zo jammer vind dat ik er met mijn kinderen (nog) niet in kan, het schelpenpoortje.  Dit is gebouwd in 1697. Het werd gebouwd omdat de Baron van Walraven ven Heeckeren zijn tuin wilde laten moderniseren. In die tijd waren schelpen zeldzaam en dus waardevol. En daarom alleen verkrijgbaar voor rijke adel.
Als kind konden we de tuin van het hof van Heeckeren in en dan ging je door het schelpenpoortje. Prachtig is dat! Op een zonnige dag glom het parelmoer van de schelpen zo mooi! Gelukkig kunnen we volgend jaar weer door het schelpenpoortje heen. Wist u trouwens dat er ruim 10.000 schelpen in het poortje zitten en dat er in Nederland maar 4 schelpenkoepels zijn.


Wist u dat?: De palts was gebouwd van tufsteen dat een hoog gehalte aan ijzererts bevat. Toen de palts werd gesloopt, is de tufsteen gebruikt om het 's Gravenhof te egaliseren.  Toen (heel veel later) de auto's met automatische vergrendeling kwamen bleek dat deze in een bepaalde hoek van het plein steeds open gingen, na het afsluiten. Na onderzoek bleek dit te komen door de hoge concentratie tufsteen.


Voor meer informatie over de Walburg kunt u op de link klikken, rechts op de pagina.
Bron: Foto Palts, Gemeente Zutphen Archeologie.
Bron: Foto Walburgkerk, Marcel Diseraad

5 opmerkingen:

  1. Je zou het eens aan Oma moeten vragen maar volgens mij ligt er nog een boek dat van Opa is geweest in de Librije. Best de moeite waard om er eens te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow echt? Ik ben wel eens in de Librije geweest, maar wist dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik wist niet dat jij het zó leuk vindt. Ik ben lid van de historische vereniging van Zutphen en heb net toevallig vanmorgen weer een nieuw tijdschrift gekregen. Kom maar een keer er in kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat staat trouwens de tijd raar ingesteld. Er zit 9 uur verschil in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Landje, waar kan ik komen kijken?

    BeantwoordenVerwijderen